diary of intership | akhirnya tewas

Thursday 4 April 2019


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ 
In the name of Allah, the most Gracious, the most Merciful


Baru dua minggu masuk ipd, aku dah dapat rasakan betapa toksiknya department ni.

Nampaknya harini aku tewas. Baru pertama kali aku buat kesilapan pasal frequency and it was during lunch call where there are too many trolley to handle for a little number of students. Aku dah tepu. Dari pagi aku naik wards kutip bakul floor stock, lepastu buat kerja bahagian floor stock and after tu filling kat bahagian unit of dose (uod). Padahal bahagian uod tu bukan kerja aku pun tapi disebabkan tak nak kena sendir kononnya tak buat kerja, okay aku tolong. Harini trolley datang sekali berduyun sampaikan aku terpaksa rehat lambat. Sumpah banyak. Semput jugak la aku dibuatnya.

Masa tengah hari, ada 4 orang je yang buat lunch call harini. Memang kalut lah. Entah macam mana, aku tersilap pasal frequency. Manusia, mana pernah lari dari buat kesilapan. Lagi-lagi students yang baru nak belajar. Itu lah kali pertama aku buat kesilapan pasal frequency dan habis dihebohkannya kat semua orang.

Saya ingatkan budak uitm ni bagus sangat. Budak uitm itu. Budak uitm ini. Apa entah dosa uitm dengan orang kat sini pun aku tak tahu. Untuk pengetahuan semua, taraf budak uitm kat sini memang macam kuli aku jujur cakap.

Penat aku.

Aku serba salah sebab satu je, disebabkan satu kesilapan aku, habis semua kawan kawan aku yang lain terkena sekali. Itu paling aku benci sekali. Kalau nak marah aku, ok fine marah direct pada aku dan bukan dekat kawan aku yang tak tahu apa apa. Tak faham aku dengan manusia macam ni.

Dah tu pulak students kskb (aku referred kat 4 orang kat sini ok bukannya orang lain) yang tengah dekat bahagian floor stock sekarang ni bukan ada kerja pun. Asyik duduk borak. Ha tu langsung dia tak marah pulak. Asal students uitm buat silap sikit tak kisah lah sekecil kuman ke apa, uish pantang dia dengar.

Dekat ipd ni ada satu buku if ada sebarang error berlaku. Perghhhhhh penuh nama students!! Padahal hari hari mesti ada error yang dibuat oleh pegawai farmasi. Paling kurang pun sehari sekali lah kitorang yang students ni pergi jumpa pegawai tu untuk betulkan silap diorang (ha see!! kitorang yang betulkan diorang tau). Silap pegawai tu tak ada pulak tulis dalam buku 😤 aku rasa habis je attachment aku kat ipd, dalam logbook bahagian problem atau suggestion tu aku nak suruh kesilapan yang dibuat oleh pegawai farmasi pun ditulis sama dalam buku error.

Aku dah penat buat banyak kerja tapi tak ada orang pandang tapi bila aku duduk kejap uish itu dia nampak je. Hangin gak la aku 😷 tak sangka jugak baru masuk minggu kedua aku dah nangis huhu i am really hoping praktikal ni habis cepat!!!!! 😭 nasib jugak takde junior kitorang pilih kat sini. Biar padan muka bila takde students nak tolong. Baru tahu langit tu tinggi ke rendah.

Till then xoxo

Comments