menjaga orang sakit

Friday 18 January 2019


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ
In the name of Allah, the most Gracious, the most Merciful


I spent my short holiday in Hospital Kuala Lumpur over the last 3 days, just keeping my aunty and cousins an accompany.

My uncle was admitted because of meningeal brain tumor and his condition was bad. He went into operation theatre on Monday from 8 am until 6 pm. I was there waiting anxiously for 10 hours. After the operation, he was warded in neurosurgery intensive care unit sebab nurses nak monitor his condition. And on Tuesday, dapat masuk dalam tu tapi tak boleh ramai-ramai. I went to see him with my aunty and he kept saying he's tired, asking for my aunty to let him go and giving some advices to his children.

I cried.

I told myself so many times yang aku kena kuat supaya aku boleh bagi semangat pada makcik tapi as always, aku masih lemah.

Apa yang mengejutkan aku adalah aku baru je jumpa pakcik aku tu few months ago. Almost every time balik mesti akan jumpa makcik aku dengan pakcik aku tu.

Kuasa dan ujian Allah, dalam sekelip mata semua boleh berubah. Yang sihat boleh sakit. Hidup boleh mati.

Takut.

Takut kalau Allah tarik nyawa mama dan abah sebelum aku. Aku masih belum jadi anak yang baik untuk mereka. Masih belum cukup duit yang aku kumpul untuk aku bawa mama abah pergi umrah. Masih jauh perjalanan untuk dapatkan sekalung ijazah. Dan yang paling aku takut sebab aku masih lemah, tak mampu berdikari dan masih senang menangis.

Macam mana aku nak hadap kehidupan ni tanpa mama abah?

Aku terfikir sendiri.

Andai kata suatu hari nanti Allah jemput mama abah pergi dulu, aku berdoa agar Allah bagi aku sebanyak mungkin kekuatan untuk aku teruskan kehidupan. Aaminn.

Berbalik pada keadaan pakcik aku tadi, dia masih lemah, tiada seri muka, dan selera makan pun hilang.

Betul lah, bila kita sakit, Allah akan tarik tiga perkara;
  1. Seri muka
  2. Selera makan
  3. Dosa
Allah Maha Pemurah, Dia kembalikan seri muka dan selera makan bila kita dah sihat. Itu yang kadang-kadang lepas sihat bukan main lagi kita makan itu ini. Haha. Tapi kan Allah tak pulangkan pun dosa-dosa kecil kita. Baik kan?

Moga nanti pakcik semakin sihat dan kuat seperti sediakala.

Till then 🌱

Comments